Cabaran Bahasa Melayu Pada Zaman Moden
1.0 Pengenalan
Pemerkasaan bahasa Melayu di Malaysia semakin
menghadapi cabaran. Menurut Kamus Dewan
Edisi Ke-4, pemerkasaan
bermaksud menjadikan sesuatu itu berwibawa, dominan, kuat, hebat, terkenal, berdaulat,
dan sebagainya. Justeru, pemerkasaan bahasa Melayu bermaksud menjadikan bahasa
Melayu sebagai bahasa yang hebat, terkenal, berdaulat dan dominan di dunia ;
hebat dari segi kandungan ilmunya, keintelektualannya, keluasan penggunaannya,
nilai ekonominya dan keterbacaannya (Hashim Hj.Musa,2009). Walaupun terdapat
banyak pihak yang sentiasa berusaha untuk memperkasakan status Bahasa Melayu.
Namun, pada alaf yag baru ini, Bahasa Melayu masih menghadapi pelbagai cabaran.
Cabaran pula ialah sesuatu unsur, atau faktor yang mencabar, menguji, kemampuan
dan ketabahan seseorang atau sesuatu organisasi. (Kamus Dewan Edisi Ke-4,
2005). Oleh itu cabaran bahasa Melayu dalam abad ke-21 bermaksud mencabar
kemampuan bahasa Melayu terus berkembangpada abad ke-21. Oleh hal yang
demikian, abad ke-21 atau lebih dikenali sebagai era globalisasi ini merupakan
satu zaman yang penuh dengan cabaran terutama terhadap kedudukan bahasa Melayu
di negara mahupun kedudukannya di persada dunia.
2.0 Cabaran
Bahasa Melayu sebagai Bahasa Ilmu.
Bahasa
Melayu telah menghadapi cabaran untuk menjadi bahasa ilmu apabila pada tahun
2003. Subjek Sains dan Matematik dalam semua peringkat diajar dalam bahasa
Inggeris. Keadaan ini telah memberi kesan terhadap kedudukan bahasa Melayu
sebagai bahasa rasmi di negara ini. Pejuang-pejuang bahasa telah bersatu hati
untuk mendaulatkan dan memperkasakan bahasa Melayu. Sebenarnya, kejayaan
sesuatu bangsa bukanlah berdasarkan penguasaan dalam bahasa Inggeris, tetapi
kefahaman terhadap sesuatu perkara dengan menggunakan bahasa ibunda sendiri.
Justeru, ada masyarakat luar menganggap orang Melayu tidak akan maju jika orang
Melayu tidak menggunakan bahasa Inggeris sebagai bahasa ilmu.
Bahasa
Kebangsaan di Malaysia telah berjaya, terutamanya jika dilihat dari perspektif
penggunaannya dalam jentera pentadbiran, dalam sistem pendidikan, dan dalam
beberapa domain utama kehidupan sehari-hari masyarakat Malaysia (Nik Safiah
Karim 2004). Tokoh berpendapat bahawa bahasa Melayu sedang berkembang dalam
dunia pendidikan. Kerjayaan tersebut amatlah dibanggakan. Namun, wujud cabaran
yang lain iaitu dalam mewujudkan kerjasama daripada pelbagai pihak amat
diperlukan bagi menetapkan kedudukan bahasa Melayu sekali gus mempertingkatkan
mutu bahasa. Pengajaran bahasa Melayu dan
bahasa Inggeris sepatutnya dapat melahirkan rakyat Malaysia yang bangga dan
hormat kepada bahasa kebangsaannya sebagai simbol kedaulatan negara dan pada
masa yang sama boleh menggunakan bahasa Inggeris sebagai jendela kepada dunia
yang luas (Asmah Hj.Omar, 2003:75). Dalam konteks ini, semua pihak perlu
bekerjasama bagi memastikan bahasa Melayu dapat diperkasakan di samping menjaga
bahasa Inggeris supaya cabaran abad ke-21 tidak meminggirkan bahasa Melayu
dalam kehidupan masyarakat.
3.0 Cabaran
Bahasa Melayu Dalam Teknologi Maklumat (ICT)
Bidang teknologi maklumat amat
penting pada zaman ini. Oleh itu, Malaysia telah menerima impak yang besar
terutama dari segi penggunaan bahasa teknologi maklumat. Memang tidak dinafikan
bahawa bahasa teknologi maklumat yang utama ialah bahasa Inggeris. Keadaan ini
akan memberi kesan kepada penggunaan bahasa Melayu dalam teknologi maklumat. Sehubungan
dengan itu, bahasa teknologi maklumat dalam bahasa Melayu perlu kami belajar
agar perbendaharaan kata berkenaan teknologi dapat diperkaya. Semua negara
mempelajari bahasa Inggeris sebagai bahasa kedua selain bahasa ibunda.
Contohnya, Korea Selatan dan Jepun merupakan negara yang maju dalam bidang
sains dan teknologi, namun mereka tetap mempertahankan bahasa ibunda dan bahasa
Inggeris tetap dipelajari.
Menurut Kamal Shukri Abdullah Sani,
(2007; 50) bahawa Jepun tidak berganjak daripada menggunakan bahasanya dari
peringkat tadika sehinggalah ke peringkat pengajian tinggi dalam semua bidang
mata pelajaran. Bahasa Inggeris hanya dipelajari di peringkat menengah dan
bukan di peringkat rendah. Walau bagaimanapun, bahasa Jepun tetap diutamakan
dan dijunjung tinggi martabat dan maruahnya. Jelas menunjukkan bahawa negara
yang menekankan bahasa kebangsaan juga dapat menjadi negara yang maju. Negara
Jepun merupakan negara yang kaya dengan kecanggihan teknologi dan ilmu
teknologi maklumat. Negara Malaysia yang menjadikan bahasa Melayu sebagai
bahasa rasmi juga mampu menghadapi cabaran ini dengan memajukan teknologi
maklumat dalam arus pembangunan negara tanpa mengabaikan bahasa Melayu seperti
Jepun yang maju dalam teknologi maklumat, Perkara ini memerlukan renungan
bersama oleh masyarakat Malaysia.
Mengikut pendapat Hashim Hj. Musa, ( 2009; 61) bahawa
penguasaan ilmu, sains dan teknologi yang tinggi, kemahiran dan kepakaran
secara meluas dalam kalangan rakyat jelata, merupakan faktor utama dalam
pembangunan Sumber Daya Tenaga Manusia sesebuah negara secara menyeluruh, yang
menjadi faktor utama pula kepada pembangunan dan kemajuan negara itu. Lanjutan
dari situ, penyampaian dan pemahaman ilmu teknologi dan kepakaran serta
kemahiran dengan cara yang paling berkesan adalah dengan menjadikan bahasa
kebangsaan sebagai bahasa perantaraan kerana rakyat banyak menggunakan bahasa
kebangsaan dalam kehidupan seharian membolehkan mereka dapat menguasai dengan
cepat dan berkesan.
4.0 Sikap
Penutur Bahasa Mencabar Kedudukan Bahasa Malayu
Nik Safiah Karim (2004)
memperkatakan bahawa bahasa Melayu, cabaran yang sebenarnya terletak pada sikap
yang dipegang oleh penuturnya. Pada zaman ini, kepentingan dan kesesuaian
bahasa Inggeris sebagai bahasa antarabangsa telah menjadi hakikat. Jadi, terdapat
masyarakat yang tidak menitik beratkan bahasa kebangsaan menyebabkan kedaulatan
bahasa Melayu tercabar. Hal ini disebabkan mereka sudah terdidik dalam bahasa
Inggeris sejak kecil lagi memyebabkan mereka lebih lancar bercakap bahasa
Inggeris. Akibatnya, mereka yang tidak biasa menggunakan bahasa Melayu telah
membentuk satu sikap tidak ‘kisah’ terhadap bahasa ibunda. Contohnya, apabila mereka
disuruh memberi pendapat dan idea, mereka lebih suka bertutur dalam bahasa
Inggeris. Justeru, permasalahan ini iaitu sikap penutur merupakan satu cabaran
yang perlu dihadapi pada abad ke-21 agar bahasa Melayu tidak dipandang rendah
oleh masyarakat sendiri.
Bahasa Inggeris menjadi
bahasa komunikasi dalam kalangan kelas atasan dan kelas menengah bagi bukan
Melayu dan komunikasi akan dijalankan dalam bahasa Melayu sekiranya ada orang
Melayu dalam proses komunikasi tersebut (Asmah Hj.Omar, 2003:74). Bahasa Melayu telah menerima
cabaran dari segi persaingan dengan bahasa Inggeris. Walaupun begitu, keadaan
ini tidak menjadi satu cabaran besar sehingga menggugat kedaulatan bahasa
Melayu di negara Malaysia. Oleh itu, rakyat Malaysia perlu yakin dengan
kemampuan dan keupayaan bahasa Melayu sebagai bahasa berkomunikasi. Rakyat
sepatutnya berbangga terhadap bahasa Melayu kerana bahasa Melayu pernah menjadi
lingua franca. Menurut
Asmah Haji Omar (2007), lingua franca membawa makna sebagai bahasa yang
diketahui oleh kebanyakan penutur walaupun hanya pada peringkat yang asas.
5.0 Wujud “Bahasa Rojak” Dalam
Penggunaan Bahasa Melayu.
Berdasarkan Su’ad Awad (2007), beliau
berpendapat bahawa “bahasa rojak menggambarkan penggunaan bahasa yang sebenar
di Malaysia”. Bahasa rojak akan terus diamalkan kerana sikap pengguna suka
menggunakan bahasa rojak. Hassan Ahmad (2007) juga telah melihat bahasa rojak
dari sudut sikap pengguna bahasa di Malaysia. Menurut beliau, pengguna bahasa
rojak ialah “... orang yang mengalami kecelaruan pemikiran”. Keindahan Bahasa Melayu
telah musnah akibat pengaruh-pengaruh luar seperti pengaruh media elektronik
kini telah merosakkan penggunaan bahasa Melayu dari segi pertuturan,ayat,
istilah dan bahasa. Kerosakan penggunaan bahasa Melayu yang paling teruk jelas
ditunjukkan oleh golongan remaja. Pada abad ke-21, sudah menjadi satu ikutan
kepada golongan remaja dalam penggunaan bahasa Melayu terutamanya “bahasa
rojak”. Keadaan ini akan membawa kesan yang serius terhadap kedaulatan bahasa
Melayu jika tidak ditangani dengan segera, sudah pasti keindahan bahasa Melayu
akan musnah.
Menurut Asmah (2007), bahasa rojak sebenarnya bahasa campur kod dan alih kod.
Maksud bahasa rojak juga boleh dikatakan wujudnya perkataan atau frasa daripada bahasa
asing dalam bahasa yang dituturkan. Merujuk kepada konsep yang telah
dikemukakan oleh tokoh. Disebabkan bahasa Inggeris merupakan bahasa kedua, maka
kod daripada bahasa Inggeris akan timbul dalam pertuturan.
Bahasa rojak juga boleh dikatakan sebagai
“kerancuan bahasa” iaitu penggunaan bahasa yang tidak mengikut peraturannya
atau tatabahasa akibat pengaruh bahasa asing yang tidak diterima secara umum
dan formal seperti dari segi sintaksis, morfologi, fonologi, kosa kata, istilah
dan sebagainya.
6.0 Cabaran
Globalisasi
Globalisasi didefinisikan sebagai
keberhubungan aktiviti-aktiviti manusia secara global dalam aspek pengaliran
modal dan buruh, teknoologi dan kemahiran, pemikiran dan nilai, gaya hidup dan
cita rasa, yang merentasi sempadan negara dan bangsa (Hashim Musa, 2005: 209). Dunia
tanpa sempadan menyebabkan manusia dapat berinteraksi sama ada secara nyata
atau maya. Oleh itu, pemerkasaan bahasa Inggeris dianggap penting dalam konteks
ini. Namun, pemerkasaan bahasa Inggeris ini dilihat akan meminggirkan bahasa
Kebangsaan yang mana bermula pada tahun 1990-an, dasar bahasa dalam sistem
pendidikan negara telah mengalami perubahan mendadak akibat daripada tekanan
globalisasi (Tan Yao Sua, 2010: 121).
Terdapat
kecelaruan dalam pemikiran pencinta bahasa Inggeris (Elit Englophile) iaitu
hakikat penimbaan dan penerokaan ilmu pengetahuan boleh dilakukan dalam bahasa
apa sekalipun, namun penyampaian dan pembudayaan ilmu pengetahuan kepada rakyat
jelata negara bangsa itu yang merupakan sumber daya tenaga manusianya
seharusnya dalam bahasa yang paling mudah difahami oleh rakyatnya (Hashim Musa,
2005: 211). Misalnya Jepun menggunakan bahasa Jepun bagi mencapai kemajuan.
Jadi, semua sumber daya tenaga rakyatnya dapat digembleng untuk menjana ekonomi
negara. Sains dan teknologi yang canggih dapat dihasilkan walaupun dengan
penguasaan mahir dalam bahasa ibunda sendiri. Dari situ, rakyatnya dapat
menikmati kemajuan sains dan teknologi. Mereka membuktikan bahawa faktor
globalisasi yang memartabatkan bahasa Inggeris bukan penentu utama bagi
sesebuah negara menjadi maju. Untuk menjadi maju, negara perlu mempunyai kemajuan
sains dan teknologi yang menunjukkan identiti negara. Jelasnya, Malaysia juga
boleh memberi penekanan terhadap bahasa Melayu dalam usaha membawa negara ke
arah maju kerana bahasa Melayu boleh menjadi satu wadah untuk menyampaikan ilmu
sains dan teknologi kepada semua rakyat.
7.0
Kesimpulan
Cabaran-cabaran
yang dihadapi oleh bahasa Melayu untuk menjadi bahasa kebangsaan dan bahasa
rasmi negara bukanlah suatu cabaran yang mudah untuk menghadapinya. Oleh yang demikian, semua
cabaran tersebut harus ditangani secara bersama oleh masyarakat Malaysia tanpa
mengira masyarakat daripada peringkat atasan sehingga ke peringkat bawahan,
kerajaan seterusnya kepada sikap rakyat jelata. Biasanya sesuatu kelompok akan
sentiasa sensitif terhadap cabaran, persaingan dan kelunturan yang mungkin
dihadapi oleh bahasa dan budaya mereka. Sesuatu kelompok akan menjadikan
pemuliharaan bahasa dan budaya sebagai satu agenda bersama, dan aspek inilah
yang menyebabkan mereka berasa bersatu (Zulkifley Hamid, 2012: 225).
RUJUKAN
Asmah
Haji Omar, (2003:74). Language And Language Situation In South East Asia: With a
Focus On Malaysia, Kuala Lumpur: Akademi Pengajian Melayu, Universiti Malaya.
Asmah
Haji Omar, (2003:75). Language And Language Situation In South East Asia: With a
Focus On Malaysia, Kuala Lumpur: Akademi Pengajian Melayu, Universiti Malaya.
Asmah
Haji Omar, 2007. “Taksonomi Pertemuan
Bahasa: Di Manakah Letaknya Bahasa Rojak?”
Kertas kerja dalam Seminar Bahasa Rojak: Kecelaruan Penggunaan Bahasa
Melayu, Dewan Bahasa dan Pustaka, Kuala Lumpur. 18-19 Julai 2007.
Asmah
Haji Omar. (2007). Teori Linguistik dan
Aplikasinya dalam Memartabatkan Kajian
Dialek Melayu. Kertas Kerja Seminar
Dialektologi Melayu (SEDIA). Anjuran
Program Pengajian Melayu. Universiti Kebangsaan Malaysia.
Globalisasi
Barat. Kuala
Lumpur: Penerbit Universiti Malaya.
Hashim
Hj. Musa. (2009). BBM 5203 Sosiolinguistik Lanjutan.
Serdang: Universiti Putra
Malaysia.
Hashim Musa
(2005). Pemerkasaan Tamadun Melayu
Malaysia: Menghadapi Globalisasi
Barat. Kuala Lumpur: Penerbit Universiti Malaya.
Hassan
Ahmad, 2009. “Lidah Terputus, Bahasa dan
Bangsa Pupus” dlm. Dewan Bahasa Jilid
9. Bil 4, April 2009.
Kamal
Shukri Abdullah Sani. (2007). Bahasa
Melayu, Apa Sudah Jadi?
Kuala Lumpur: PTS Professional Publishing.
Kuala Lumpur: PTS Professional Publishing.
Kamus Dewan Edisi Keempat. Kuala Lumpur:
Dewan Bahasa dan Pustaka.
Nik
Safiah Karim (2004). Sumbangsih, Kumpulan
Esei Mengenang Jasa Asraf. Kuala Lumpur:
Dewan Bahasa Dan Pustaka.
Nik
Safiah Karim. (2004). Bahasa Melayu
Sedekad Lalu: Kuala Lumpur: Dewan Bahasa
dan Pustaka.
Su’ad
Awad, 2007. “Rojak (Pasembor?) Melayu:
Identiti Linguistik dan Sosial Bahasa Sembang
Internet”. Kertas kerja dalam Seminar Bahasa Rojak: Kecelaruan Penggunaan Bahasa Melayu. Dewan Bahasa
dan Pustaka, Kuala Lumpur. 18- 19 Julai
2007.
Tan Yao Sua
(2010). Isu Bahasa, Etnik dan Pembinaan
Negara Bangsa dalam Sistem Pendidikan
Malaysia. Pulau Pinang: Penerbit Universiti Sains Malaysia.
Zulkifley Hamid
(2012). Keupayaan Berbahasa Melayu dalam
Kerangka Satu Malaysia. E-Bangi Journal, 7(1). Pp 224-234.
Comments
Post a Comment